By – On אוגוסט 07, 2013 – In מאמרים With No comment

אתה ועכשיו

מאת: נבות גסול

התחרות עומדת להתחיל, אני יכול להרגיש את הדופק הגבוה. אני מסתכל מסביב ורואה את המתחרים האחרים בהכנות האחרונות לזינוק. חלקם ניראים חיות אדם, חזקים, מגובים ציוד מדהים ואז חולפת בי מחשבה שהלוואי עלי כזה גוף וכאלה אופניים. עוד רגע מתחילים ואני כבר לא יכול לחכות. אני שם לב שמזג האוויר חם יותר ממה שצפיתי. אני מתחיל לחשוב על הקושי בדיווש והזיעה הרבה הצפויה בחום של 30 ומשהוא מעלות. התאמנתי בכל מזג אוויר אבל בהחלט בניתי על כך שביום התחרות מזג האוויר יהיה לצידי. יאללה שיתחיל כבר. אני תוהה אם הכאבים שהיו לי בברך לפני שבועיים יחזרו בזמן התחרות, אם כן אז הלך עלי. אני עוד שניה מתפוצץ… ואז נשמע הקול והתחרות החלה.

אתה ועכשיו

כל ספורטאי לפני תחרות נמצא במצב רגשי מעורר. מצב זה מביא עמו יתרונות כגון מצב פזיולוגי אופטימלי לרמת ביצוע הפעילות הספורטיבית, ולעומת זה חסרונות כגון לחץ וחרדה הפוגעים בביצוע. ישנם ממדים רבים החשובים למימוש הפוטנציאל המושפעים ממצב העוררות, אחד החשובים שבהם, ויש כאלו שיגידו שהינו החשוב מכולם, הינו היכולת להתמקד, להיות בפוקוס. ממד זה הינו בתחום המנטאלי. כולנו יודעים שהוא שם, כולנו יודעים שהוא קריטי לביצוע אך לא כולנו דואגים לאמן אותו כמו שאנו מתאמנים פיזית. היכולת להתמקד במה שאנו צריכים לעשות, בפעולה הבאה, בטכניקה, בתכנית התחרות, במטרה הינה גורם מכריע לביצוע הכולל שלנו.

younow

כאשר הספורטאי נמצא במצב של מיקוד מקסימלי, הנפש, המחשבה והביצוע נהפכים לאחד ובלתי נפרדים. הספורטאי מודע לכל מה שמתרחש מסביבו אך זה לא כולל את כל מסיחי הדעת הלא רלוונטים. הספורטאי מסנן את כל "הרעשים" הלא רלוונטים לביצוע ומתמקד רק במטרה ובצעדים ההכרחים לביצוע. דבר זה הוא שיביא לביצוע אופטימלי ולמימוש הפוטנציאל. מיותר להרחיב שאיבוד הפוקוס לפני או במהלך התחרות עלול להיות בעל השלכות הרסניות לגבי התוצאה. לכן, כאשר אנו מתאמנים על מיקוד, ומחזקים את מה שיש להתמקד בו ולא על הגורמים המסיחים אנו מדברים על שני ממדים מרכזים במיקוד: זמן ומקום.

ממד הזמן כולל בתוכו את העבר, ההווה והעתיד. בעודך מתרכז, המיקוד משייט לו "כנוסע בזמן" על פני שלושת הזמנים. כאשר אתה בעבר הנטיה היא לחשוב על טעויות שעשית, הפסדי עבר, איך הרגשת בחימום ועוד. הימצאות מנטאלית בזמן עבר לא תאפשר לך לשים תשומת לב לסמנים הרלוונטים שמתרחשים כרגע ושאתה אמור להתייחס אליהם ,ומכאן התיזמון והביצוע נפגעים. אותה בעיה קיימת כאשר אתה נודד לזמן עתיד. בזמן זה הנטיה היא לחשוב על "מה אם?". מה אם אפשל בתחרות, מה אם אפסיד, מה אם אכשל ועוד. בכדי להגיע למימוש הפוטנציאל על הספורטאי להיות בעל יכולת למשמעת עצמית אשר שומרת עליו בזמן הווה וליתר דיוק בזמן עכשיו. יש לשמור על מיקוד על מה שקורה ברגע זה, רגע אחרי רגע, מהלך אחרי מהלך. זהו דבר חיוני לביצוע, הוא קל להבנה אך אינו קל לביצוע ולכן החשיבות על האימון בו.

ממד המקום הכוונה היא שאתה ממוקד אתה יכול שהמיקוד יהיה במקום המנטאלי הנכון או במקומות אחרים שאינם נכונים. המקום הנכון הוא אתה ומה אתה עושה כרגע. המקומות הלא נכונים הם האנשים מסביבך, המסלול, המתחרים\יריבים, הקהל, מזג האוויר, שופטים ומארגנים ועוד. בכדי לממש את הפוטנציאל שלך כספורטאי עליך להתמרכז בעצמך ועל מה שאתה צריך לעשות. כאשר המיקוד עובר החוצה, לדוגמא היריבים או השופטים, הספורטאים נוטים לחוש מאויימים דבר המביא לחולשה מנטאלית אשר פוגעת בביצוע. לכן, על הספורטאי לפתח את היכולת לשמור את המיקוד על עצמו.

לסיכום, התמקדות במה שחשוב הכוונה היא להיות מרוכז במה שאתה עושה עכשיו. על ידי אימון מנטאלי יש לפתח מיומנות זו בשתי חלקים. תחילה יש לפתח מודעות לרגע שבו המיקוד מתחיל לנוע ממה שחשוב ושנית חזרה מהירה להתמקד במה שחשוב, ובקיצור לפתח מיומנות של "זהה וחזור". נקודה חשובה להבין היא שאיבוד המיקוד לא יפגע בך, וזוהי אינה הבעיה,אלא מה שיפגע בך זה איבוד המיקוד שאתה לא תופס אותו בזמן וחוזר חזרה לפוקוס. דוגמא לכך היא לאחר שעשית טעות, דבר שהוא נורמלי לחלוטין, האם 3 דקות לאחר מכן אתה עדיין חושב עליה או שאתה נמצא כאן ועכשיו עם הפעולות שעליך לבצע כעת.

היכולת להיות ממוקד הינה מיומנות מולדת ונרכשת, השליטה במיומנות היא בידך, אז יאללה, תתמקד.

הכותב הינו מאמן מנטאלי לספורטאים

בתחום פסיכולוגית ספורט

navotgasul.smc@gmail.com

טלפון: 052-3631111

השאר תגובה