By – On יוני 21, 2014 – In טיפים, כתבות With No comment

טיפים לשתייה נכונה של מים

טיפות מים

המים נמצאים כמעט בכל חלקי הגוף. בתאים, בדם, בלימפה ובנוזל-השדרה. אדם מסוגל לחיות ללא מזון במשך שבועות לעומת זאת אי-אפשר לחיות בלי מים יותר ממספר ימים בודדים.

המים מסייעים להובלת חומרי מזון וחמצן אל תאי הגוף; משתתפים בכל תהליכי חילוף החומרים; מאפשרים את פינוי הפסולת מהתאים; מסייעים לווסת את טמפרטורת הגוף (לדוגמא: הזעה ביום חם); שומרים על גמישות ולחות העור, מונעים עצירות ועוד.

בקיץ כשחם, אנחנו שותים הרבה כדי לרוות את הצימאון. לעומת זאת בחורף כשקר, אנחנו לא מרגישים צמא, ובמקרים רבים אנחנו לא שותים מספיק ולא מספקים לגוף את כל הנוזלים הדרושים לו לתפקודו התקין. בנוסף לכך, החימום שמופעל בחורף גורם לנו לאיבוד נוזלים ולהתייבשות.

שתייה לא מספקת עלולה לגרום לכאבי ראש, לעייפות, לעצבנות, לפגיעה ביכולת הריכוז ולקשיים בתפקוד הגופני כולו. התייבשות חריפה עלולה לגרום לקריסת מערכות ולמוות.

מים

טיפות מים

כמה צריך לשתות?

כמות הנוזלים המומלצת תלויה בגיל, במשקל, ובמצב הבריאותי. מומלץ לשתות כ- 10-12 כוסות מים ביום.

נשים מניקות וספורטאים צריכים לשתות יותר נוזלים מהממוצע.

כמות הנוזלים היומית תלויה גם ברמת הפעילות הגופנית – כאשר עוסקים בפעילות גופנית יש לצרוך יותר מהכמות המומלצת. כך גם בתנאים של ישיבה בחדר עם חימום הגורם לייבוש האוויר.

חלק מהנוזלים שדרושים לנו אנחנו מקבלים דרך מזונות שמכילים כמויות גדולות של מים. לדוגמא: ירקות ופירות מכילים מעל 90% אחוזים מים. כמויות משמעותיות של נוזלים נמצאים גם במוצרי חלב כמו גבינות, מעדני-חלב, יוגורטים וכדומה.

אפילו לחם פסטה דגנים וקטניות מכילים 20-40 אחוזים מים. כך שמי שמרבה למשל באכילת פירות וירקות, יכול בהחלט להסתפק בפחות כוסות שתיה ביום.

 טיפות מים

מה כדאי לשתות?

השתייה המומלצת ביותר היא מים. אפשר לשתות מים רגילים מהברז, מים בבקבוקים ובמכלים, או מים מסוננים. המים, בניגוד למרבית המשקאות הקלים ולמיצי-הפירות, אינם מכילים סוכר, צבעי מאכל וכימיקלים שונים.

מי שלא מסוגל לשתות מים בכמויות גדולות, יכול להשלים את הנוזלים הדרושים לו בשתיית משקאות כמו תה צמחים, מרקים מסוגים שונים, מיצי ירקות, משקאות דיאטטיים ומיצי פירות בכמות מוגבלת בגלל תכולת הסוכר הגבוהה.

 טיפות מים

האם שתייה מסייעת לתהליך ירידה במשקל?

כשהגוף מקבל את כמות הנוזלים שדרושה לו הוא מבצע בצורה יעילה יותר את שריפת השומן, מזרז את חילוף החומרים ובכך מסייע לירידה במשקל.

לעומת זאת, חוסר בנוזלים גורם לגוף לסטרס (לחץ), לאגירת נוזלים, לירידה בקצב שריפת הקלוריות ולהאטת תהליך ההרזיה. בנוסף לכך, קיימת השערה שבמהלך האבולוציה, תחושת הצמא השתבשה אצל רובנו ובמקומה מופיעה תחושת רעב.

כתוצאה מכך לעיתים אנחנו מתבלבלים בין תחושת צמא לתחושת רעב. לכן כשמרגישים רעב, במקום לרוץ למקרר ולנשנש משהו, כדאי לנסות לשתות. יכול להיות שגופכם מאותת לכם שהוא זקוק לנוזלים.

 טיפות מים

להיזהר ממשקאות עתירי סוכר

בכל הגילאים, חשוב להקפיד על שתיית משקאות ללא סוכר. הדבר חשוב שבעתיים אצל ילדים ובני נוער. מחקרים מראים שהעלייה התלולה בהשמנה אצל ילדים בכל העולם המערבי נובעת בין היתר מהגידול בצריכה של משקאות קלים ממותקים בסוכר.

השתייה המומלצת ביותר לילדים, כמו למבוגרים, היא מים (ללא סוכר וללא קלוריות). אם ילד לא-מוכן לשתות מים, אפשר להציע לו תה צמחים קר, מיצי-פירות , ואפילו משקאות דיאט שניתן לדלל אותם במים על מנת להפחית את ריכוז הממתיקים.

 טיפות מים

איך לשתות יותר

לפזר 2-3 בקבוקי מים במקום גלוי ובהישג יד (ליד שולחן העבודה, ליד המחשב, בחדר השינה).

 להוסיף למים עשבי תיבול כמו נענע, לימונית וכד' (ללא סוכר).

 טיפות מים

אבל לא להגזים

עודף שתייה מחליש את הכליות, הנאלצות לעבוד יותר בסינון הדם מהמים המיותרים
ובנוסף, בשתן תמיד מופרשים גם ויטמינים ומינרלים, הנחוצים לגוף לתיפקודו השונים.

 טיפות מים

טמפרטורת המים

גם בקיץ, עדיף לשתות מים שאינם קרים מדי. טמפרטורת הקיבה היא כ – 38 מעלות צלסיוס, ומים קרים מחלישים את פעילותה. אפשר לשתות מים קרירים, אך לא כדאי לשתות מים חצי-קפואים.

 טיפות מים

שתיה בבוקר

בבוקר, עם הקימה, רצוי לשתות לפחות 2 כוסות מים, כיוון שחשוב להחזיר נוזלים לגוף ולרענן את הדם.

לפני השינה, מומלץ להכין בקבוק מים ליד המיטה, על מנת לאפשר שתייה זמינה בקלות, במידת הצורך.

 טיפות מים

לא להרבות בשתייה בזמן הארוחה

שתייה מרובה בזמן הארוחה מדללת את מיצי הקיבה וגורמת לה "להתאמץ" יתר על המידה על מנת להגיע למידת חומציות יעילה . לעיתים העיכול משתבש בעקבות זאת, מה שעלול להוביל לבעיות כמו כאבי בטן, גזים וכ"ו.

בנוסף, עודף שתייה גורם לקיבה להתמלא לגמרי, וכך תנועתה ותיפקודה נפגעים.

עם האוכל מומלץ לשתות לא יותר מכוס קטנה של מים .תוספת של מיץ לימון עוזרת לרוב לעיכול, ויין – לשמח את הלב

לרוויה,

 שי פיפמן

שתו מים

השאר תגובה